BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

2009-07-30

sekali lagi teruji nilai ikatan sebuah persahabatan...

"Hanya aku mengadukan kesusahanku dan kedukacitaanku kepada Allah(SURAH YUSUF-86)"
....mendengarkan pelahan-lahan apa yang diperkatakan,kutahan rasa hiba dan sedihku..ya Robb,berilah ketabahan padaku menghadapi ujian dari mu..sahabat,andai kau faham apa yang sedang bergelocak di hatiku ini...

kepercayaan dan ketelusan adalah nilai yang penting dalam sebuah persahabatan..percaya tak?dan yang paling-paling penting kerana Allah..sebab tu penting juga sefikrah, sependapat, sekepala, sehala tuju dan segalanya yang dibuat atas tunjang perjuangan Islam..

"Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)

...persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personaliti individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan sahaja.

Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadith Rasululah saw yang bermaksud: “Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya” (H.R Abu Daud).
Bak kata pepatah Arab, “Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”


''Sahabat ibarat air yang bersih,
Air yang bersih itu melalui peringkat tapisan,
Mengandungi ubat untuk pelbagai penyakit,
Namunbegitu air yang bersih boleh menjadi kotor keranatelah dicampurkan dengan sesuatu.

Ikatan persahabatan:
walaupun tawar tetapi mengubati penyakit,
walaupun tiada warna-warni namun ia berseri,
walaupun tidak diminati tetapi sentiasa dicari,
walaupun dipulaukan oleh yang sihat tetapi disanjung oleh yang sakit.”


** duhai hati..jgn bersedih.. :)

TeNang (>_<)


I made this widget at MyFlashFetish.com.